STANOVY
Asociace Public Affairs České republiky, z.s.
ČLÁNEK 1
NÁZEV, SÍDLO, ÚZEMNÍ PŮSOBNOST
- Sdružení nese název Asociace Public Affairs České republiky, z.s. (ve zkratce „APA“) a sídlí v Praze.
- Svou činnost APA provozuje na celém území České republiky jako spolek dle zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů.
ČLÁNEK 2
CÍL APA A ZAMĚŘENÍ ČINNOSTI
- APA sdružuje fyzické a právnické osoby poskytující služby v oblasti komunikace se sférou veřejných záležitostí (Public Affairs) (dále také jen „PA“) s cílem uvádět do souladu soukromé a veřejné zájmy, zkvalitnit vzájemnou komunikaci mezi podnikatelskou sférou a veřejnou správou, přispívat k porozumění mezi lidmi, zájmovými skupinami a institucemi a usilovat o harmonizaci různorodých zájmů ve společnosti.
- Usiluje o transparentnost a otevřenost v oblasti poskytování služeb Public affairs registrací členů APA a dohledem nad dodržováním Etického kodexu členy APA.
- Garantuje profesionalitu členů APA a dbá o vysokou odbornost členů a zaměstnanců členských PA agentur.
- Vytváří prostor pro diskusi a řešení společných odborných a jiných problémů, pečuje o rozvoj oboru a vzdělávání svých členů a organizuje za tím účelem semináře, konference a nejrůznější setkání.
- Vykonává osvětovou činnost, jejímž cílem je posílit u veřejnosti porozumění oboru public affairs a jejímu přínosu fungování demokratické společnosti.
- Reprezentuje zájmy svých členů ve vztahu k mezinárodním organizacím.
ČLÁNEK 3
ZÍSKÁVÁNÍ MAJETKU, FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ A ZÁSADY HOSPODAŘENÍ
- Majetek a finanční prostředky nutné k dosažení cílů APA jsou získávány formou:
- členských příspěvků;
- výnosů z akcí a činností;
- darů a odkazů.
- APA hospodaří podle pravidel schválených Valnou hromadou a obecně závazných právních předpisů.
- Prostředky jsou používány ke krytí administrativně-správních výdajů orgánů APA, a služeb a prací nutných k činnosti APA.
- Po skončení hospodářského roku podává Výkonné radě její Předseda zúčtování hospodářského roku. O výsledku hospodaření předkládá Výkonná rada zprávu Valné hromadě.
ČLÁNEK 4
ČLENSTVÍ
- APA umožňuje dvě kategorie členství – řádné (pouze právnické osoby) a přidružené (pouze fyzické osoby).
- Řádným členem APA se může stát každá právnická osoba (dále také jen „člen“), která souhlasí s jejími stanovami, dodržuje tyto stanovy a usnesení orgánů APA, a splňuje následující podmínky:
- Člen je registrován jako podnikatelský subjekt, prokazatelně poskytující poradenskou a organizační činnost v některé z níže uvedených oblastí Public Affairs:
- správa veřejných záležitostí,
- monitoring a analýza legislativy,
- vztahy k investorům,
- vztahy s místními komunitami,
- vztahy s vládními institucemi;
- vztahy s institucemi EU a mezinárodními organizacemi.
- Člen se zaváže, že bude dodržovat Etický kodex, který je přílohou stanov.
- Člen musí mít minimálně tři konzultanty, z nichž alespoň dva musí prokázat dva roky praxe v oboru Public Affairs.
- Člen musí působit minimálně 1,5 roku v oboru Public Affairs a po celou tuto dobu vystupovat jako samostatný právnický subjekt, jehož významnou oblastí podnikání je poskytování služeb v oblasti Public Affairs.
- Člen musí předložit jako součást přihlášky členství reference alespoň od dvou současných klientů.
- Člen je registrován jako podnikatelský subjekt, prokazatelně poskytující poradenskou a organizační činnost v některé z níže uvedených oblastí Public Affairs:
- Členství v APA vzniká na základě písemné přihlášky schválené Valnou hromadou. O přijetí rozhodují členové APA na své časově nejbližší Valné hromadě prostou většinou hlasů. Přijetí člena se sděluje písemně. APA vede evidenci členů.
- Každý člen je v orgánech APA zastupován svým statutárním zástupcem, je-li statutárních zástupců oprávněných jednat za společnost více, pověří člen jen jednoho z nich, aby byl stálým zástupcem člena v orgánech APA. Zastupuje-li člena v orgánech APA někdo jiný, musí být jednak prokazatelně spojený se členem (zaměstnanec či OSVČ smluvně spojená se členem) a současně musí doložit pověření statutárního zástupce člena deponované u předsedy, příp. místopředsedy APA.
- APA je oprávněna vůči svému členovi uplatnit níže uvedené sankce, pokud jeho činnost bude v rozporu se stanovami a zájmy APA:
- napomenout člena, napomenutí provede písemně Výkonná rada;
- vyloučení z APA. O vyloučení rozhoduje Valná hromada 2/3 většinou hlasů přítomných členů APA. Člen může být vyloučen pouze za porušování etického kodexu APA, za hrubé porušování stanov APA, či jiné maření její práce.
- veřejné (exemplární) vyloučení. O vyloučení rozhoduje Valná hromada ¾ většinou hlasů přítomných členů APA. Člen může být exemplárně vyloučen za porušování etického kodexu APA, za hrubé porušení stanov APA a závažné poškození pověsti APA a profese Public Affairs.
- Členství v APA může být také podmínečně pozastaveno na základě rozhodnutí Výkonné rady. Příslušný návrh musí být podán písemně.
- Členství v APA zaniká:
- vystoupením, přičemž vystoupení člena se realizuje doručením oznámení o vystoupení Předsedovi Výkonné rady;
- vyloučením člena;
- nezaplacením členského příspěvku ve stanoveném termínu;
- zánikem člena;
- zánikem APA.
- Veškeré vypořádání vůči členovi, který ukončil členství, proběhne do tří měsíců od potvrzeného ukončení členství.
ČLÁNEK 5
ČLENSKÉ PŘÍSPĚVKY
Výše členských příspěvků je pro každý rok stanovena Výkonnou radou podle zásad schválených Valnou hromadou. Výše příspěvku pro řádné a přidružené členy může být odlišná.
ČLÁNEK 6
ČLENSKÁ PRÁVA
Členové mají zejména tato práva:
- volit a být voleni do orgánů APA,
- podávat návrhy a doporučení všem orgánům APA, včetně stížností Smírčí komisi APA,
- podávat podnět na podmínečné pozastavení členství či na vyloučení člena či přidruženého člena z APA,
- užívat podle pravidel určených Výkonnou radou prostředky a zařízení APA a účastnit se akcí jí pořádaných,
- používat ve všech formách obchodního styku i styku s veřejností označení, z něhož je patrné členství v APA,
- být informováni o činnosti APA, účastnit se jejích akcí,
- rovná hlasovací práva. Hlasovací práva všech členů jsou si rovná; při hlasování má každý člen vždy jeden hlas. Přidružení členové APA mají hlas poradní.
- právo vystoupit z APA.
ČLÁNEK 7
ČLENSKÉ POVINNOSTI
- Všichni členové APA mají povinnost dodržovat Stanovy, Etický kodex a rozhodnutí orgánů APA; a zajistit jejich dodržování také ze strany svých zaměstnanců.
- Členové mají povinnost přispívat k naplňování cílů a poslání APA a upustit od všeho, co by mohlo uškodit zájmům APA.
- Členové mají povinnost platit členské příspěvky ve stanovené lhůtě.
ČLÁNEK 8
PŘIDRUŽENÉ ČLENSTVÍ
- Přidruženým členem APA se může stát odborník působící v oblasti Public Affairs, který byl navržen Výkonnou radou a schválen Valnou hromadou. Přidruženými členy se mohou stát zejména vedoucí pracovníci v oboru Public Affairs (příp. Corporate Affairs, Government Affairs, Government Relations, External Affairs, apod.) působící v soukromých firmách, neziskovém sektoru či advokátních kancelářích, jejichž náplň podnikání nespadá výhradně či převážně do oblasti Public Affairs.
- Přidružený člen je povinen dodržovat všechny výše uvedené povinnosti řádného člena, včetně přihlášení se k Etickému kodexu a placení členských příspěvků.
- Přidružený člen má právo být zván a účastnit se jednání všech orgánů APA, přičemž není volitelný do Výkonné rady, Kontrolní a revizní komise a Smírčí komise, jsou-li zřízeny. Na Valné hromadě nedisponuje hlasovacím právem.
ČLÁNEK 9
ORGÁNY APA
- Orgány APA jsou:
- Valná hromada
- Výkonná rada (předseda a místopředseda)
- Kontrolní a revizní komise
- Odborné komise
- Smírčí komise
- Tajemník
- Valná hromada může rozhodnout o dočasném nezřízení některých orgánů. Zřízeny však v každém případě musí být vedle Valné hromady i Výkonná rada a Tajemník. Pravomoci Kontrolní a revizní komise může v takovém případě z rozhodnutí Valné hromady převzít sama Valná hromada, pravomoci Smírčí komise může v takovém případě z rozhodnutí Valné hromady převzít Výkonná rada.
ČLÁNEK 10
VALNÁ HROMADA
- Je nejvyšším orgánem APA a tvoří ji všichni členové.
- Rozhoduje o všech zásadních záležitostech činnosti APA.
- Řádná Valná hromada se koná minimálně jedenkrát ročně.
- Jak pro řádnou, tak pro mimořádnou Valnou hromadu musí být všichni členové obesláni dopisem a e-mailem obsahujícím všechny dále uvedené údaje, a to minimálně 14 kalendářních dnů přede dnem konání Valné hromady. Čas, místo, začátek shromáždění a pořad jednání musí být oznámeny současně s písemnou pozvánkou.
- Valná hromada je svolávána Výkonnou radou.
- Mimořádnou Valnou hromadu je Výkonná rada povinna svolat ve lhůtě 20 kalendářních dnů na návrh Kontrolní a revizní komise.
- Mimořádná Valná hromada se sejde také, požádá-li o to písemně nejméně 30% členů, a to nejpozději do 14 kalendářních dnů ode dne doručení takovéto žádosti.
- Mimořádná Valná hromada musí být svolána také v případě požadavku člena, který je subjektem řízení o podmínečném pozastavení členství či řízení o vyloučení z APA. Žádost musí být písemná. Mimořádná Valná hromada se v tomto případě musí konat do 1 měsíce ode dne doručení žádosti. Člen či přidružený člen, který je subjektem výše uvedeného řízení, může o svolání mimořádné Valné hromady požádat nejvýše dvakrát, a to pouze předkládá-li Valné hromadě nové materiály relevantní pro toto řízení.
- Mimořádná Valná hromada může být také svolána na základě požadavku Výkonné rady. Mimořádná Valná hromada se v tomto případě musí konat do 1 měsíce.
- Rozhodnutí Valné hromady se přijímají hlasováním. Pokud není dále stanoveno jinak, rozhodnutí Valné hromady je přijato, pokud je pro návrh nadpoloviční většina všech přítomných hlasů.
- Hlasovací právo člena je v případě nepřítomnosti jeho statutárního zástupce uplatněno jím určeným zplnomocněným zástupcem.
- Valná hromada je usnášeníschopná za přítomnosti minimálně jedné poloviny řádných členů. Pokud není Valná hromada ve stanovenou hodinu usnášeníschopná, koná se o hodinu později se stejným pořadem jednání za účasti přítomných, a tato Valná hromada je již bez ohledu na počet přítomných usnášeníschopná.
- Valnou hromadu řídí Předseda Výkonné rady, v případě jeho nepřítomnosti Místopředseda.
- O každém jednání Valné hromady je veden protokol, který je následně rozeslán všem členům bez ohledu na jejich účast na Valné hromadě.
- Účastnit se jednání Valné hromady mohou i zaměstnanci členů, avšak nemají hlasovací právo.
ČLÁNEK 11
PRAVOMOCI VALNÉ HROMADY
- Schvalování stanov APA a jejich změny, přičemž Stanovy mohou být schváleny nebo změněny pouze se souhlasem 2/3 většiny přítomných členů.
- Schvalování Etického kodexu a Organizačního řádu.
- Volba a odvolávání Výkonné rady, Předsedy Výkonné rady, případně Kontrolní a revizní komise a členů Smírčí komise.
- Projednávání návrhů předložených Výkonnou radou.
- Schvalování plánů a programů činnosti APA, schválení rozpočtu a jeho vyúčtování.
- Schvalování výroční zprávy a koncepce hospodaření APA.
- Jmenování čestných členů.
- Schvalování výše členských příspěvků.
- Rozhodování o udílení členství.
- Rozhodování o podmínečném pozastavení členství v APA.
- Rozhodování o vyloučení člena.
- Vymezení dalších okruhů otázek, o nichž bude Valná hromada rozhodovat.
- Valná hromada si může rozhodnutím 2/3 většiny přítomných členů vyhradit právo rozhodovat o věcech, o kterých jinak rozhodují jiné orgány APA.
ČLÁNEK 12
VÝKONNÁ RADA
- Výkonná rada je statutárním orgánem APA. Tvoří ji Předseda, Místopředseda a pět dalších členů. Všech sedm členů Výkonné rady má stejná práva a povinnosti. Je-li počet členů APA nižší než sedm, je počet členů Výkonné rady snížen.
- Za statutární orgán jedná jménem občanského sdružení předseda samostatně, pro závazky sdružení nad 50 000 Kč je třeba spolupodpis aspoň jednoho dalšího člena výkonné rady.
- Výkonná rada rozhoduje prostou většinou přítomných členů při nutné minimálně nadpoloviční účasti všech členů na jejím zasedání. V případě rovnosti hlasů rozhoduje hlas Předsedy.
- Výkonná rada je volena Valnou hromadou a je jí rovněž odpovědná.
- Funkční období Výkonné rady nebo jejího člena končí volbou nové Výkonné rady, rezignací nebo odvoláním Valnou hromadou.
- Výkonná rada je svolávána písemně Předsedou či Místopředsedou.
- Výkonná rada se schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za tři měsíce. Předseda nebo Místopředseda také svolá schůzi na požádání kteréhokoliv člena.
- O usneseních Výkonné rady je veden protokol, který musí podepsat předsedající (Předseda či Místopředseda) a minimálně jeden další člen Výkonné rady.
ČLÁNEK 13
PRAVOMOCI VÝKONNÉ RADY
Výkonné radě přísluší zejména:
- Svolávat řádnou Valnou hromadu minimálně 1x ročně.
- Svolávat mimořádnou Valnou hromadu za podmínek uvedených v Článku 10 odst. 6) až 9) těchto Stanov.
- Organizovat přijímání nových členů.
- Vykonávat aktivity spojené s řešením problematiky podmínečného pozastavení členství v APA či vyloučení z APA.
- Předkládat zprávy a návrhy Valné hromadě, připravovat její jednání.
- Vykonávat rozhodnutí Valné hromady.
- Stanovit výši členských příspěvků pro každý rok.
- Určovat prostředky a způsob zajišťování funkcí a rozvoje APA, vytvářet její program a schvalovat rozpočet jednotlivých akcí APA.
- Jmenovat a odvolávat Tajemníka APA.
ČLÁNEK 14
POVINNOSTI ČLENŮ VÝKONNÉ RADY
- Předseda je oprávněn jménem APA jednat navenek a činit právní úkony v mezích mandátu udělenému mu Výkonnou radou.
- Předseda předsedá jednání Výkonné rady i Valné hromady.
- V případě jeho nepřítomnosti přecházejí tato oprávnění na Místopředsedu.
- Místopředseda vede zápisy z jednání Výkonné rady a Valné hromady (protokoly).
ČLÁNEK 15
Kontrolní a revizní komise
- APA může zřídit Kontrolní a revizní komisi.
- Kontrolní a revizní komise je tříčlenná.
- Funkční Kontrolní a revizní komise nebo jejího člena končí volbou nové Výkonné rady, rezignací nebo odvoláním Valnou hromadou.
- Je volená Valnou hromadou na dva roky.
- Členství v Kontrolní a revizní komisi je neslučitelné s členstvím ve Výkonné radě. Kontrolní a revizní komise rozhoduje stejným mechanismem jako Výkonná rada.
- Členové Kontrolní a revizní komise volí ze svého středu předsedu, který řídí a koordinuje její činnost.
- Předseda či pověřený člen Kontrolní a revizní komise přednese na každém jednání Valné hromady zprávu o činnosti.
- Valná hromada může Kontrolní a revizní komisi ukládat, v rámci její působnosti, úkoly.
- Kontrolní a revizní komise provádí kontrolu vedení účtů, výsledků hospodaření, jakožto i dalších oblastí činnosti APA, na nichž se usnese. O výsledcích revize podává jednou ročně zprávu Výkonné radě a Valné hromadě.
- Členové Kontrolní a revizní komise mají právo účastnit se jednání Valné hromady.
ČLÁNEK 16
ODBORNÉ KOMISE
- Odborné komise jsou odbornými, expertními a iniciativními orgány, které může zřídit Výkonná rada k řešení a posuzování nejrůznějších otázek souvisejících s činností APA.
- Složení komisí schvaluje Výkonná rada.
- Základní okruhy působností a úkoly určuje komisi Výkonná rada, náplň činnosti si určuje komise sama.
ČLÁNEK 17
SMÍRČÍ KOMISE
- APA může zřídit Smírčí komisi.
- Smírčí komise je orgánem APA, jehož úkolem je působit ve sporech mezi členy APA. Smírčí komise rovněž projednává provinění členů APA proti jejich povinnostem vyplývajícím ze Stanov.
- Smírčí komise je pětičlenná, její členové jsou voleni Valnou hromadou.
- Funkční období Smírčí komise nebo jejího člena končí volbou nové Výkonné rady, rezignací nebo odvoláním Valnou hromadou.
- Smírčí komise přijímá rozhodnutí nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů.
- Členové Smírčí komise volí ze svého středu předsedu, který řídí její činnost.
ČLÁNEK 18
SEKRETARIÁT
- Sekretariát je administrativním orgánem APA, jehož hlavním úkolem je zajišťovat kompletní servis k zajištění práce Výkonné rady a ostatních orgánů APA, dále zabezpečovat úkoly uložené Výkonnou radou.
- Hlavní úkoly a organizaci sekretariátu určuje Výkonná rada svým rozhodnutím.
- V čele sekretariátu stojí Tajemník, který je za jeho řádný chod odpovědný Výkonné radě. Výkonná rada vykonává ve vztahu k Tajemníkovi přenesenou působnost zaměstnavatele. Tajemník má povinnost účastnit se jednání Výkonné rady.
ČLÁNEK 19
ZÁNIK APA
- APA může zaniknout dobrovolným rozpuštěním nebo sloučením s jiným občanským sdružením.
- O zániku APA může být rozhodnuto jen na řádném nebo mimořádném jednání Valné hromady a to dvoutřetinovou většinou hlasů všech členů.
- V případě zániku APA provede likvidaci jejího majetku komise schválená Valnou hromadou.
- V případě zániku APA rozhodne Valná hromada také o likvidačním zůstatku majetku APA.
- Pro likvidaci APA a jejího majetku se užijí obecně závazné právní předpisy.
ČLÁNEK 20
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
- Změny těchto stanov provádí Valná hromada.
- Tyto stanovy nabývají účinnosti dnem zveřejnění ve veřejném rejstříku.
ETICKÝ KODEX APA
(Příloha Stanov Asociace Public Affairs České republiky, z. s.)
Preambule:
Demokratická společnost je charakteristická koexistencí různých názorů a zájmů, které se vzájemně prolínají, potýkají, doplňují a ovlivňují. Mezi těmito zájmy rozhodují orgány státní správy a samosprávy. Občané a společenské skupiny k obhajobě svých zájmů využívají různé typy organizací – politické strany, asociace, odbory, zaměstnavatelské svazy, občanská sdružení a specializované Public Affairs společnosti. Public Affairs je tak součástí demokratického procesu hledání kompromisu mezi různými zájmy, jenž je nutný pro harmonické a vyvážené fungování společnosti.
Public Affairs společnosti pomáhají svým klientům orientovat se v administrativních, právních i ekonomických procesech demokratické společnosti a obhajují jejich zájmy v prostředí vlády, parlamentu, státní správy a samosprávy.
Nížeuvedený etický kodex se vztahuje na aktivity členů APA vůči všem institucím České republiky (viz definice níže). Dodržování tohoto kodexu je podmínkou členství v APA a členové jsou povinni se řídit zásadami a povinnostmi v něm obsaženými. Sankcí za porušování kodexu je vyloučení z APA.
Definice:
„Public Affairs společností“ se rozumí právnická osoba (včetně jejích zaměstnanců, stážistů či jiných osob, které konají z jejího pověření) poskytující služby v oblasti správy veřejných záležitostí, monitoringu a analýzy legislativy, vztahů k investorům, vztahů s místními komunitami, vztahů s vládními institucemi; vztahů s institucemi EU a mezinárodními organizacemi.
„Institucemi“ se rozumí vláda ČR, Parlament ČR, politické strany, jakož i všechny orgány státní správy a samosprávy České republiky.
Etický kodex:
Členové APA si uvědomují svou odpovědnost vůči občanům, své profesi a společnosti jako celku a proto se zavazují dodržovat tyto zásady:
VÝKON PROFESE
Článek 1: Zákonnost
- Jednat vždy v souladu s právními předpisy České republiky.
Článek 2: Profesní a osobní integrita
- Pravomocný rozsudek v trestním či civilním řízení za skutky, jež jsou v rozporu s dobrými mravy či osobní integritou, je neslučitelný s výkonem služeb Public Affairs.
Článek 3: Dobré mravy
- Jednat s institucemi a poskytovat služby v souladu s dobrými mravy. Public Affairs společnost má povinnost upozornit klienta, jsou li jeho cíle nebo prostředky v rozporu s právem či dobrými mravy. Odmítne poskytovat služby svému klientovi způsobem, který by mohl být s dobrými mravy v rozporu.
- Nenabízet sliby či záruky, které nelze dodržet nebo které nejsou v souladu s dobrými mravy.
Článek 4: Neslučitelnost funkcí
- Nezaměstnávat či si jinak najímat členy parlamentu, vlády či jejich rodinné příslušníky.
- Nezaměstnávat či si jinak najímat státní úředníky, asistenty členů parlamentu či vládních představitelů.
- Zástupce Public Affairs společnosti, který je zároveň také členem místního či regionálního zastupitelstva, nesmí prosazovat zájmy klienta, jež je možné ovlivnit z pozice člena zastupitelstva.
- Zástupce Public Affairs společnosti musí striktně oddělovat svou profesi od svých aktivit jako člena politické strany.
VZTAHY S INSTITUCEMI
Článek 5: Zákaz poskytování finančního plnění voleným zástupcům a úředníkům
- Neposkytovat finanční či nefinanční plnění členům parlamentu, vlády, státním úředníkům za prosazování zájmů klienta.
Článek 6: Transparentnost v kontaktech s institucemi
- Zástupce Public Affairs společnosti při jednání vůči osobě či instituci neskryje nebo nezkreslí svou identitu a zájmy, které hájí. V případě, kdy klient požádá o zachování důvěrnosti své identity či povahy zájmů, společnost tuto skutečnost třetí straně oznámí.
Článek 7: Exaktnost informací
- Poskytovat osobě či instituci, s níž vstoupí jednání v zájmu klienta, maximálně možně přesné a úplné informace na základě vstupů klienta. Rovněž interpretace takových informací musí být maximálně přesná.
Článek 8: Dodržování vnitřních řádů institucí
- Dodržovat řády a pravidla vnitřního styku národních, evropských i mezinárodních institucí.
- Dodržovat také etické kodexy těchto institucí, existují-li, zejména pak kodexy Parlamentu ČR, Evropského parlamentu a Komise.
Článek 9: Získávání dokumentů
- Dodržovat pravidla a zvyky získávání, distribuce a zveřejňování parlamentních a vládních dokumentů.
ZÁKAZY
Článek 10: Zákaz střetu zájmů
- Public Affairs společnost se nesmí se ocitnout ve střetu zájmů.
Článek 11: Zákaz zneužití informací
- Nezneužívat informace, které se Public Affairs společnost dozvěděla v rámci prosazování zájmů klienta.